Onze rol in de rotonde
Het sociaal domein in een notendop
Soms heb je even hulp nodig. Maar waar kan je naar toe met je hulpvraag? Afhankelijk van de omvang en complexiteit van je hulpvraag kun je terecht op verschillende niveaus.

De rol van MeerVoormekaar
Durf je jouw hulpvraag te stellen? Hoe kom je daarna op de goede plek terecht? En hoe zorgen we er samen voor dat zorg betaalbaar blijft? Bijvoorbeeld door preventieve inzet. Of door zoveel hulpvragen op te vangen met informeel en collectief aanbod. Daar speelt welzijn een essentiële rol. Wij optimaliseren onze rol van welzijn in het sociaal domein als volgt:

Cijfers 2020
De cijfers uit 2020 ondersteunen het beeld dat we in deze rotonde schetsen. Iets minder dan de helft van inwoners komt bij ons op eigen initiatief. Vaak zijn wij de eerste partij waar inwoners om hulp vragen. Sterker nog, het overgrote deel van deze inwoners kan door ons of het informele vrijwilligersaanbod geholpen
worden. Een kleine groep verwijzen we door naar het sociaal wijkteam en slechts een enkeling heeft hulp nodig uit de eerste- of tweedelijnszorg.
2 praktijkvoorbeelden

